Zweden

Omdat we deze vrijdag vrij zijn hebben we lang weekend. Met 5 anderen uit mijn klas ga ik naar Zweden! Om 7 uur vertrekken we van onze kamers naar de flixbus. Helaas heeft deze meer dan een uur vertraging. Maar dan hebben we wel tijd om koffie te halen! Helaas is de automaat buiten werking. Gelukkig zitten we vlakbij wat koffietentjes. Die helaas allemaal nog dicht zijn. Gelukkig kunnen we rustig zitten en wachten op de bus. Helaas poept er een vogel in mijn haar.

Eindelijk in de bus rijden we langs de mooiste plekken. Als we in Malmö aankomen geeft de temperatuur in de bus aan dat het 27 graden is! Wow lekker warm zeg! De eerste dag ontdekken we de hele stad, de mooiste gebouwen en leukste winkels. Er zijn hier ook heel veel handwerk winkels waar ze de mooiste maar ook duurste souvenirs verkopen. Na wat rondlopen in de stad lopen we langs een koffie tentje waar het wel heel lekker ruikt, als we binnenstappen op de krakende vloer zien we het al. Ze zijn verse kaneel/ kardemom broodjes aan het bakken! En het blijkt ook nog een binnentuin te hebben. Natuurlijk nemen we een echte Zweedse fika met kaneelbroodjes en koffie.

We horen het geluid van gezelligheid en gelach steeds dichterbij komen. Op de achtergrond hoor ik ook een fontein en iemand die bij een restaurant muziek maakt. We komen op het gezelligste plein van de stad. Gekleurde huizen, volle terrassen en gezelligheid.

Ze hebben in deze stad de leukste tweedehands winkels waar we wel uren rond kunnen kijken. Ook hebben ze er mooie kerken om te bezoeken. Als de zon ondergaat lopen we door de warme straten en een prachtig groen park naar het strand. Onderweg komen we de mooiste bloemen en planten tegen, mensen zijn blij met het mooie weer en de parken liggen vol met picknick kleden. Iedereen wilt van de laatste uurtjes zon genieten. En genieten kun je hier zeker.

Na een stuk wandelen over het strand leggen we de spullen neer. We gaan zwemmen in de zee in Zweden met zonsondergang! De zee is warmer dan in Denemarken maar zit wel vol met zeewier en dat voelt nogal vies aan je voeten en stinkt dus heel lang zijn we niet in de zee. Het is vooral wat heen en weer rennen in het water. De hele lucht kleurt oranje en roze. De zon gaat onder en de warmte verdwijnt. Gelukkig vinden we de warmte in onze handdoeken en truien. En met een aardige snelheid over het strand wandelen zorgt ook wel voor warmte.

Je weet zeker dat je in een Zweeds hotel zit als er bij het ontbijt buffet zweedse gerechten zoals zweedse balletjes en zweedse bietensalade liggen. We hebben maar kort hier dus we staan bijna allemaal om 7:00 bij het ontbijt. Een goed gevuld begin van de dag. Een een goed ontbijt en stiekem ook alvast wat voor de lunch hebben we zeker nodig vandaag.

We gaan namelijk railfietsen! Dat was een van de activiteiten die ik ook op kamp in Zweden in 2019 heb gedaan. Dat vond ik toen een leuke en mooie manier om de omgeving en de natuur te ontdekken dus dat leek mij voor dit weekend ook perfect om te doen. Natuurlijk even deze oude foto van het kamp in Zweden. Tijdens dat kamp heb ik elke dag een blog geschreven. Dat waren mijn eerste blogs voor op deze website. Ik vind het nog steeds leuk om ze terug te lezen.

Een city trip is leuk maar we kunnen natuurlijk niet naar Zweden zonder wat van de natuur te zien.

Na een uurtje in de trein komen we bij de fietsen aan. De route is op een oude treinrails, We fietsen 8 km en dan moeten we de fietsen omdraaien en hetzelfde stuk terug fietsen. Er zitten ook een paar meiden uit Spanje in de groep die nog nooit gefietst hebben dus die vinden het wel spannend maar gelukkig is het een stuk makkelijker dan gewoon fietsen, de fiets zit op de rails dus het is vooral veel trappen.

Het eerste deel kan ik gewoon zitten en genieten van de natuur. Het eerste deel lijkt wel wat op Limburg, vooral weilanden met heuvels. Dan komen we steeds meer het bos is. De bomen en zonnestralen maken een poort voor ons om doorheen te fietsen. Net alsof we een andere wereld in fietsen. Een wereld waarin je een bent met de natuur. Je voelt de natuur, je ziet de natuur en ruikt de natuur.

We fietsen door de zon maar ook diep door het bos waar er bijna alleen maar schaduw is, daar ziet het er extra mooi uit als er toch wat zonnestralen doorkomen. Over bruggetjes en langs het water, wat is het hier mooi! We zien zelfs een eekhoorn over de rails rennen!

Onderweg zijn er een paar plekken waar je pauze kan houden. Je moet dan wel je fiets van het spoor tillen. Dat is nog best zwaar! Er zijn namelijk meer mensen met een railfiets onderweg en je fiets allemaal op hetzelfde spoor.

De fiets rit gaat weer verder. Achter de bomen zien we soms de liefste Zweedse huisjes staan, met hun typische rode kleur vallen ze op tegen de groene achtergrond. We fietsen ook langs een oud trein station wat mensen nu gebruiken als huis. Wat een prachtige plek om te wonen! Geluid van mensen die er wonen hoor ik niet. De fiets over de rails maakt best veel geluid. Toch fluiten de vogels hard genoeg om over het geluid van de fiets heen te komen. Dan ineens hoor ik ook andere dieren. Het zijn koeien!

Aan het einde van de rails staan een paar picknickbankjes waar je kan zitten. Er staat ook een appelboom. De kleuren van de boom zijn geel en oranje, alsof de herfst al is begonnen. De zon schijnt op de boom en het lijkt wel een gouden gloed te krijgen. Bij deze bomen liggen ook koeien. Ik denk dat ze aan het genieten van de zon. Net zoals wij genieten van de zon.

We draaien de fietsen om en beginnen aan de terugweg. Het is dezelfde route maar dan net zo mooi! Alleen ook wat zwaarder trappen want hoe makkelijk we op de heenweg van de heuvel af gingen is het toch een stuk moeilijker om weer heuvel op te gaan.

Na de lange fietstocht van vandaag zoeken we een restaurant uit, we kunnen natuurlijk niet naar Zweden zonder echte Zweedse balletjes te eten. En wat zijn ze lekker! Een paar andere die vinden de bessen die we erbij krijgen niet zo lekker. Dus dat is extra geluk voor mij want daardoor krijg ik extra bessen!

De stad ziet er in de avond toch anders uit. Lichtjes branden die je normaal niet ziet, we besluiten om naar de vuurtoren te lopen. De haven is mooi verlicht en er liggen ook veel boten met mooie lampjes. Het was weer een drukke maar hele leuke dag.

Er zijn wijken van de stad die we nog helemaal niet gezien hebben. Als we daar rondlopen komen we de leukste plekjes tegen. De deuren van de kerken staan open dus daar kijken we natuurlijk even binnen. De terrassen zitten vol met mensen die genieten van een koffietje in de zon. Je voelt dat dit echt een familie wijk is. Na een tijdje rondlopen komen we een paar rekken met kleding tegen. Er is een zondagsochtend markt verspreid door de hele wijk! Ze zijn de prijskaartjes nog aan het schrijven dus we zijn erbij als alle mooie spullen er nog hangen. Als we de hoek omlopen staat de hele straat vol met kraampjes, Mensen verkopen zelfgebakken koekjes en verse koffie waardoor het heerlijk ruikt. Er liggen gekleurde kleden vol speelgoed en rekken met kleding. Kinderen verkopen zelf geschilderde stenen en kunstwerken. Iedereen is op staat en maakt een praatje met de buren, ze lachen en vertellen verhalen. De kinderen rennen rond en zijn onder de indruk van al het moois dat hier ligt. Elke straat waar we langs lopen heeft een markt. Het klinkt gezellig en is zo sfeervol.

In dit deel van de stad zit ook een bekend park. Het staat vol met activiteiten en speelplekken voor kinderen! We zien daar de mooiste kleurrijke bloemen en kunst. Hier kun je wel de hele dag rondlopen. Maar helaas hebben we niet de hele dag want in de middag gaat onze bus naar Arhus alweer.

De busreis terug is best lang. Dat geeft tijd om na te denken over wat we allemaal gedaan hebben in deze korte periode. Wat was het leuk en wat was het bijzonder om weer terug in Zweden te zijn!