Herfstvakantie

Het is herfstvakantie en dat begint ook met herfstig weer. Dat avond dat ik mijn tas inpak slaat de regen op het raam en laat de wind het huis bewegen. De volgende ochtend is het weer nog erg wisselend.

Vroeg in de ochtend stappen we in de bus. Daarna in de trein komen we langs de mooiste plekken! Van regen tot zonneschijn tot regenbogen. In de trein reizen is fijn want je kunt rustig zitten en van alle mooie uitzichten genieten. Na de overstap gemist te hebben komen we eindelijk aan in Ribe. Dit is niet alleen de oudste stad van Denemarken maar van heel Scandinavië! Samen met 3 meiden uit mijn klas verkennen we de stad.

Door de oude vakwerkhuizen voelt het overal waar we lopen als een museum. De kathedraal ziet er ook bijzonder mooi uit! Vooral de kleine winkels hebben mooie spullen. Het winkelen doen we niet alleen omdat er zo veel schattige spulletjes zijn maar ook om te schuilen voor het weer. Elke 5 minuten veranderd het weer. Van droog tot regen tot hagel tot mega harde wind en even droog en dan weer een stortbui.

Het leuke van het wisselende weer is de dubbele regenboog! Door wind en regen en soms ook de zon lopen we door de stad. Net buiten de stad is een oud fort waar we willen kijken. Als we daar heen lopen waai ik bijna terug naar Nederland, zo hard waait het. Maar het is wel heel mooi.

De Nachtwacht van Ribe doet elke avond een ronde door de binnenstad. Zelfs in wind en regen. Natuurlijk sluiten wij ook aan bij deze nachtelijke tocht. Struinend door de middeleeuwse straten en langs de huisjes verteld de nachtwacht sprookjes, anekdotes en historische feiten over Ribe. Deze avond is een speciale editie. Morgen heeft het nationale Deense meisjes koor een optreden in de kathedraal en ze sluiten deze avond als toerist aan bij de tour in Ribe. Ze vinden het leuk om in de straten ook een kort optreden te geven en zingen echt prachtig. In de koude oktober nacht is er niks mooier dan omhoog kijken naar de sterren met het prachtige gezang op de achtergrond. Het enige licht is de flikkerende lantaarn van de nachtwacht. Net genoeg licht om elkaar aan te kunnen kijken en om te zien dat iedereen het fijn heeft.

Deze dag is een reisdag. Maar de trein gaat pas rond 16:00 dus we hebben nog de hele dag in Ribe! Het enige nadeel is dat we nu de hele dag met onze tassen of koffers rondlopen. Dan ga je toch minder snel kleine winkels in.

In Ribe zijn er meerdere interessant musea. We besluiten om naar het heksen museum te gaan! Super veel informatie over de geschiedenis maar wat mij vooral verbaasde is dat er in 2023 in andere landen zoals Nigeria en India nog steeds kinderen en vrouwen worden vermoord of afgestoten omdat ze verdacht worden van hekserij. Voor mij voelde de heksenjacht als iets wat ver in de geschiedenis lag maar voor sommige landen speelt het nu dus nog steeds.

Niks is fijner dan op een stormachtige dag binnen in een gezellig café te zitten met warme chocolademelk. Warme handen, de geur van lekker eten en drinken, de regen en wind hoor je buiten tegen de ramen slaan, af en toe rinkelt er een belletje bij de deur als er weer iemand binnen komt. In de keuken hoor je de koffiemachine geluid maken en in het café zijn mensen gezellig aan het kletsen.

De weg naar het station nemen we via het park. Fijn om nog even in de natuur te zijn voor we de trein in gaan. In het park zijn er lage bruggen waar je onderdoor moet kruipen, met de grote ruzakken moeten we extra laag gaan. Ook komen we nog sporttoestellen tegen, weer een experiment. Hoe is dat met grote rugzakken op? Dit was Ribe. Op naar Odense!

In de avond aankomen in een nieuwe stad is anders dan overdag. We hebben gelijk de kans op de stad gezellig verlicht te zien. Door de leukste straatjes en langs verlichte beelden ontdekken we alvast Odense. Dingen zoals het park kunnen we wel beter morgen in het daglicht ontdekken.

Odense is niet heel ver van Aarhus. Het gezelschap waar ik afgelopen dagen mee was verdubbeld vandaag! 4 mensen uit onze klas komen voor een dagje naar Odense. Dus we zijn ineens met 8! Met zekerheid kan ik zeggen dat we het slechte weer in Ribe hebben gelaten. De vroege ochtend zon geeft alvast een beetje warmte. De stralende blauwe lucht laat mij zien dat het een prachtige dag gaat worden. Geen route hebben maar gewoon lopen en ontdekken. Odense heeft prachtige gebouwen, mooie natuur en bijzondere beelden. En eerlijk, de blauwe lucht en zon maakt het nog 10 keer mooier.

Odense heeft iets sprookjesachtig. Of het nou komt door de charme van de stad zelf of de gedachte dat de beroemdste sprookjesschrijver ter wereld hier geboren is. Odense is de geboorte en jeugdstad van schrijver Hans Christian Andersen. Natuurlijk zoeken we in de stad van alles op wat met Hans Christian Andersen te maken heeft. Zo kijken we bij het huis waar hij opgegroeid is. Bijzonder om naar hetzelfde uitzicht vanuit zijn raam te kijken wat hem heeft geïnspireerd in vele van zijn werken.

Er is ook een museum. Het Hans Christian Andersen house, wat dus niet zijn huis is maar een museum. Aan het museum vast zit wel het huis waar hij geboren is. Voor we naar het museum gaan nog even een groepsfoto! Een deel van de groep wil wel naar het museum en een ander deel gaat de stad in.

Het museum is super interactief en heel interessant. Zeker een aanrader als je ooit naar Odense gaat. Inspirerende verhalen, originele werken en levenslessen. De bekendste sprookjes kun je echt ervaren. Net alsof je zelf in een sprookje bent.

Na een paar uur vele verhalen te hebben gehoord en gelezen is het heerlijk om gewoon doelloos door de stad te lopen en leuke winkels in te gaan. Helemaal leuk als je dan ook nog wat leuks vind. De 4 dagbezoekers gaan weer richting Arhus maar wij gaan richting het park.

Heerlijk in de natuur zitten en genieten van de dag. Na een drukke dag in de stad is er niks fijner dan in de natuur even niks doen. Wel even de eendjes voeren natuurlijk en veel wandelen en kletsen.

De tweede dag in Odense is weer net zo leuk. Het begint al goed met lekkere broodjes eten in het park. Nog steeds geen regen dus perfect om veel buiten te zijn! Gister hebben we de hele stad al ontdekt wat voor nu tijd geeft om ook in alle winkels te kijken! Niet alle natuurlijk maar wel veel!

Na het winkelen is er haast geen tijd meer om te eten maar we wilden nog graag naar de street food market. Een grote hal vol met lekkere eet gelegenheden. Snel eten en half nog op de trap naar het station eten en dan in de trein terug naar Arhus.

Deze vakantie is voorbij maar mijn vakantie is zeker nog niet voorbij. Het is pas de dinsdag van de vakantie. Een nachtje alleen slapen… want woensdag komt Stijn! Eindelijk na 10 weken weer samen hoera!!

Samen gaan we naar Ebeltoft. In het donker zien we nog niet veel van de stad maar voelen wel dat we een oude stad in rijden. Over de kasseien hobbelen we naar onze overnachtingsplek. Een prachtig blauw huisje.

We zijn niet alleen naar Ebeltoft gekomen omdat het een prachtige oude stad is maar omdat er deze week een appelfestival is! De stadsnaam Ebeltoft wordt ook vertaald als het stukje land met appel bomen. En appels zien we genoeg. We volgen de Deense vlaggen die in de straten hangen en komen zo uit bij de eerste kraampjes. Handgemaakte spulletjes kopen van oude Deense mensen die enthousiast vertellen in het Deens, toch bijzonder hoe je met elkaar kan communiceren zonder dat je dezelfde taal spreekt. In een tent verkopen ze appelbollen. Dat zijn een soort grote ronde poffertjes met stukjes appel erin. Super lekker! Dit kende ik nog van Noorwegen waar het op speciale gelegenheden werd gebakken in het gezin. De zijkanten van de tent klapperen in de wind. Een paar minuten is dat het hardste geluid in de tent, tot er een zangduo op komt. Ze zingen traditionele Deense liederen. Dat maakt de ervaring helemaal af.

Ik wist niet dat je zo veel producten kon maken van appels. In de tenten kun je ook alle appelsoorten proeven. In sommige tenten kun je ook zien hoe ze verse appelsap maken. De straten ruiken naar appel en zoetigheid en gebrande amandelen. Het is een feestje om door deze prachtige oude straten te lopen. Er is ook een glas museum, daar kun je kijken hoe ze kunstwerken van glas maken. Heel bijzonder om te zien hoe het van niks tot een vaas wordt geblazen. En het is daar lekker warm binnen, dat is ook fijn.

Er zijn ook veel activiteiten te doen zoals bijvoorbeeld je eigen kaarsen maken. Een super leuk aandenken! Wat ze hier ook verkopen zijn gesuikerde appels op een stokje, nog nooit gehad en altijd al een keer willen proberen dus daar gaan we! Ik weet niet of dit eten ooit is goed gekeurd door een tandarts want ik heb het gevoel dat mijn tanden er van afbreken, Het laagje is heel hard en heel zoet maar wel heel lekker!

Na een drukke en koude dag is het heerlijk binnenkomen in de hotelkamer. En dit keer is het een luxe hotel met een bad! Ik wilde al zo lang in bad dat ik dacht dan boek ik nu een overnachting waar een bad bij zit. Nogal een upgrade van mijn eigenbadkamer hier in Denemarken! Dit is wel een oude foto van mijn badkamer want ondertussen heb ik er al wel een douchgordijn hangen, anders werd de badkamer elke keer helemaal nat.

Lekker samen genieten en uitrusten! Het is tenslotte vakantie 🙂

De volgende ochtend waaien we nog even door Ebeltoft heen. Het waait namelijk heeel erg hard. Ook waaien we nog bijna van de stijger af voor het hotel maar het is wel mooi. We vliegen zo de oude fabriek in die nu is omgebouwd tot cultureel centrum en bibliotheek.

Daarna waaien we verder naar een andere plek. We vliegen een mooie route door de natuur. Het leuke aan vakantie is dat je ineens een mooi weggetje naar rechts kunt zien en dat je daar gewoon lekker in gaat rijden

Bestemming bereikt, we zijn bij de oude kasteelruïne. Daar waait het al helemaal hard. Helaas vliegen we niet naar de ruïne want we hebben tegenwind. Wel vliegen we haast terug naar Arhus als we boven op de ruïne staan. Goed vasthouden anders waai je weg!

De ruïne is op een klein eilandje, super mooi! Nog even gedag zeggen tegen de koeien en terug de auto in!

De rest van de avond bestaat vooral uit spelletjes, warme koffie en chocolademelk en binnen zitten! En natuurlijk alle cadeautjes bekijken die ik heb gekregen, super veel leuke dingen en lekker eten!

Ik heb een jaarkaart voor het museum Aros in Arhus, dus op deze regenachtige dag is dat een perfect uitje! In dat museum is er nou echt veel verschillende kunst. Niet elke verdieping is helemaal mijn smaak maar het is wel een goed museum! Vooral de regenboog waar je doorheen kan lopen is erg leuk. Je kan vanaf daar ook de hele stad zien! Wel elke meter in een andere kleur.

Als we dan toch in het centrum zijn… Dan moet natuurlijk wel de nieuwe locatie van de Sostrene Grene ontdekt worden. En natuurlijk ook wat andere winkels waar er al hele mooie kerstcollecties zijn!

Als iemand zich nog afvroeg waarin de Ikea verschilt met Nederland. In ieder geval niet de lekkere Zweedse balletjes!

Het verschilt wel in de prijs. Hetzelfde kastje is hier in Denemarken 25 euro duurder dan in Nederland. Ook verkopen ze hier geen daim. Als je in Nederland iedere keer als je een zak daim chocolaatjes ziet liggen die in je winkelwagen stopt eindig je bij de kassa met 36 zakken. Hier verkopen ze gewoon daim in de supermarkt dus is het niet nodig om het speciaal in de Ikea te verkopen.

Denemarken heeft veel bijzondere natuur. Vandaag maken we een wandeling naar een toren boven op een berg, eigenlijk heuvel want echte bergen heb je niet in Denemarken. Dit is een van de hoogste punten in Denemarken. Tot 1847 werd gedacht dat dit het hoogste punt van Denemarken was, maar na nieuwe metingen bleek de heuvel het op zes na hoogste natuurlijke punt in Denemarken te zijn.

Het bos is echt prachtig. Het is net een herfst schilderij. Gele, oranje en rode bomen en ondertussen krijgen we steeds meer uitzicht op het meer. En komen we steeds dichterbij de toren. Er zijn ook al heel wat blaadjes op de grond gevallen. Ze kraken als we er overheen lopen. Sommige blaadjes zijn nog nat van de regen afgelopen dagen en kraken daarom niet. Door de regen ruikt het bos wel heerlijk.

Nog een paar trappen en dan zijn we er! Stap voor stap gaan we naar de top. Nog een paar stappen en dan…

Wat een mooi uitzicht! We genieten van de prachtige kleuren en het meer. Er staan op de top genoeg bankjes om lekker te zitten. Natuurlijk hebben we ook lunch mee genomen, en eten met een mooi uitzicht smaakt altijd extra lekker!

Na ook weer een mooie terugweg vervolgen we de mooie auto route. Door de bossen en langs de meren. We rijden in een prachtig gebied. De volgende stop is bij een ander meer. Een ander meer en ander weer. De lucht is blauw en de zon schijnt zelfs! Wat een perfecte laatste dag. De stilte in de natuurlijk is heerlijk, het enige wat we horen zijn wat vogeltjes en de golven van het meer. Er loopt een ronde steiger over het meer. Deze drijft op het water en beweegt best wel als je er op loopt!

Helaas is de vakantie voorbij en start de volgende ochtend vroeg om 4:30 de auto van Stijn weer naar Nederland. Wat kun je toch bijzondere avonturen beleven in één week herfstvakantie!

3 gedachten over “Herfstvakantie

Voeg uw reactie toe

1. Hei Cristel.
    Volgens mij heb je het geweldig naar je zin daar! Leuk om je belevenissen te lezen en foto’s te kijken!

Hilsen Rianne

2. Weer een prachtig verhaal. Mooi omschreven, zie het zo voor me hoe je in dat cafeetje zit en in de straatjes loopt.
    De foto’s zijn ook erg mooi. Wij genieten met je mee!