Zo veel leuks te doen!

Op mijn vrije middag wandel ik de halsstein berg op om over Levanger te kijken. Fijn van het uitzicht genieten en dan weer door! Door de bossen en velden, heuvel op en heuvel af. Dan ineens krijg ik een berichtje dat iemand uit mijn klas nu op de halssteinberg is. Dan maar “even” terug lopen.

Het is ondertussen al wat later dus loop ik naar het winkelcentrum om wat te eten, om daarna nog verder te lopen naar het centrum voor de creatief/handwerk club om 18:00. Tijdens het skiën is mijn jas kapot gegaan en dit is een goede plek om te proberen of ik het kan maken. Zeker niet mooi maar wel gelukt 🙂 De rest van de avond ga ik verder met mijn andere project. Jammer genoeg heb ik al snel een fout gemaakt maar voor ik daar achter kom zijn we al een paar rijen verder. Die moeten er allemaal weer af 🙁

Een klein laagje sneeuw schittert op de straat. Niet alleen op de grond is het mooi. In de lucht schitteren de sterren als we naar de barnehagen lopen. Niet veel later straalt de zon in de blauwe lucht. In de middag maak ik dan ook een perfecte wandeling. Luisterend naar de geluiden van de fluitende vogels, watervallen, kleine waterstroompjes, krakende takken en voetstappen in de sneeuw loop ik door het bos. Met dit mooie weer gaan we na de barnehage natuurlijk ook lekker naar de speeltuin.

Door de winter vakantie is het op de barnehage ook erg rustig. Om 8:00 zitten alleen Asta en een ander kindje aan tafel. Omdat het zo rustig ik blijf ik even thee drinken en mee ontbijten. Wat gezellig!

Vrijdag is Sine ziek. Vooral heeel veel boekjes lezen en natuurlijk Nederlandse liedjes zingen. Sine vind het ook erg leuk om met alles te helpen en maakt zelfs de stamppot boerenkool! Smaakt allemaal net wat anders dan in Nederland maar toch leuk om zo cultuur uit te wisselen 🙂

Zaterdag is het echt feest. We gaan naar Trondheim naar de ski tour 2020! We rijden eerst naar de familie die in Trondheim woont om daar de auto te parkeren . We gaan namelijk met de bus verder! Een heel avontuur voor de kinderen ( en ook voor mij want zo zie ik veel van de stad) Even overstappen in het centrum en we zien steeds meer noorse vlaggetjes rondlopen. De 2 noorse vlaggetjes van ons steken uit mijn rugzak. Het ski stadion ligt heel wat hoger dan het centrum waardoor we tijdens de busrit prachtig uitzicht hebben over heel Trondheim en over het fjord. Omdat het hoger is ligt hier ook veel meer sneeuw! Aangekomen bij het stadion krijgen we ook nog een mooie muts met een vlag er op. De broer van Kristin is trainer van het nationale ski team van Engeland dus we worden ook backstage rondgeleid en krijgen mooie plekken op de tribune. Het zijn korte sprint kwalificatie rondes . De korte rondes zijn fijn want zo kan je ze bijna de hele ronde zien. Wat een goede sfeer in het publiek! Het weer doet wel wat gek. In de auto was er alleen maar regen en tijdens de wedstrijden wisselt het af tussen zon, wind, regen en sneeuw. Typisch Noors dus! De finale rondes zijn extra spannend en we eten stukjes chocola omdat een Noor heeft gewonnen 🙂

Het feest is nog niet afgelopen hoor! Weer mogen we backstage en deze keer in de vrachtwagens waar alle skis klaargemaakt worden! Ik heb nog nooit zo veel skis gezien. Per persoon zijn er een stuk of 15 skis, allemaal klaargemaakt voor verschillende type sneeuw en weersomstandigheden. In de ochtend gaat het test team op pad om alle skis te proberen. Welke werkt het beste op deze baan?

De sneeuw is weer terug in Levanger. Maar voor we naar buiten gaan bakken we fastelavnbollen. Deze nemen we mee naar de vrienden waar we op bezoek gaan. Na een prachtige zonnige route komen we aan bij hun prachtige huis. Daar maken we de crème en amandelmousse die tussen de bollen gaat. Niet de jam vergeten! Buiten blijft de sneeuw vallen. Het wordt steeds witter en mooier. Als we terug rijden naar Levanger zien we helaas dat daar alleen natte sneeuw en regen is gevallen. Jammer weer!

Zo voelde het de ene dag alsof er alleen nog maar zon zou komen… En dan zitten we ineens weer vol in de sneeuw. Er ligt genoeg sneeuw dat de kinderen op de skis naar de barnehage kunnen. Het fietsen door de sneeuw naar school avontuur begint ook weer.

Dinsdag lijkt het zo zonnig. Het is heel fijn binnen en ziet er buiten ook lekker uit. Omdat het mijn avond vrij is besluit ik wat broodjes te smeren en 2 uur eerder weg te gaan om naar de handarbeid club te lopen. Fout van bijna de hele dag binnen zitten, het lijkt buiten warmer dan het is. Ik dacht met de beweging die ik ga doen heb ik vast geen thermokleding nodig.

Daar sta ik dan in het veld met -8 met een broodje die ik bijna niet kan eten omdat het te koud is om handschoenen uit te doen. Maar het is wel heel erg mooi. Ik geniet van het kraken van de sneeuw en het ijs onder mijn schoenen. Stap voor stap dichterbij het geruis van de waterval waar ik even blijf staan om te luisteren. De vogeltjes die fluiten laten me de kou vergeten. Dat duurt jammer genoeg niet meer dan een paar seconden. De zon gaat onder en de witte landschappen worden ook een beetje goud en oranje van de zon. Op de achtergrond de stromende rivier en even opwarmen in de laatste zonnestralen. Nu de zon ondergaat begint het nog meer af te koelen en ik heb nog wel even voor de cursus begint. Nog even door het centrum om de zonsondergang vanaf de brug te kijken en daarna snel naar het station. Daar kan ik warm binnen in de stationshal wachten.

De avond ben ik erg druk met het verder breien. Wat duurt dat lang zeg. Gelukkig is het wel lekker warm binnen.

Woensdag vieren ze carnaval op de barnehage. Yes verkleed dus! Sine wordt een echte unicorn en Asta is natuurlijk Pippi. Verder doen ze hier niet veel aan carnaval. Wel aan fastelafen, wat van het nederlandse woord vasten avond komt. Deze dag was zondag. Hier horen de speciale bollen bij. Ook is het traditie een tak met gekleurde veren te maken. Vroeger werd deze tak dan gebruikt om de ouders mee wakker te slaan op zondagochtend. Nu staat het alleen als decoratie in huis.

Brrr het is nog steeds zo koud. Met -11 op de fiets naar school. Vooral van de heuvels af fietsen is erg koud omdat er dan extra veel koude wind is. Verder is het wel een hele zonnige mooie dag. Dat maakt alle kou weer goed. Wat de dag ook veel beter maakt is de wafel en warme chocolademelk 🙂 Het blijft tot de zon ondergaat nog een prachtige dag. Op de kou kunnen we ons kleden. Na barnehagen genieten we van de sneeuw en de zon.

De volgende dag is het nog kouder. Het lijkt wel alsof de winter wat vertraging heeft gehad. Maar dit weer is echt geen probleem. De sneeuw is hard dus het fietsen gaat prima en de zon zorgt voor de mooiste plaatjes. Prachtige roze luchten als ik terug loop van de barnehage en gewoon een mooie witte wereld.

Blauwe luchten in Levanger

Marsimartnan, de wintermarkt in Levanger. Levanger was een echte handelstand omdat het vlakbij zweden en aan het fjord ligt. Er was vaak een grote markt om paarden te verhandelen. Deze grote markt wordt een keer per jaar na gedaan en er wordt geprobeerd dit zo veel mogelijk in de oude stijl te doen.

Marsimartan, wat een speciale markt. De straten die normaal haast leeg zijn staan nu vol met gezelligheid, overal mensen en marktkraampjes. Omdat ik vrijdag geen school heb ga ik overdag heen. Het is dan rustiger dan op zaterdag. Hmm wat zijn er veel lekkere lokale producten om te proeven. De lekkerste stukken vlees, lefse, brood en drankjes worden aangeboden.

Iedereen achter de kraampjes is in oude kleding en er lopen ook genoeg mensen rond met oude kleding en kleine toneelstukjes. Tussen de rinkelende bellen van de paardenkarren door hoor ik nog veel meer geluiden. Het knapperde vuur en het smeden van fire firesteels. Dat is interessant om te zien! Met -15 is het heerlijk om op te warmen bij een vuurtje. Gelukkig liggen er overal rendiervachten zodat we niet in de sneeuw zitten. Boem ! Er wordt weer een kanon afgeschoten. Even is het stil maar snel gaan alle musikanten weer verder.

Het is niet alleen een markt, ook alle musea en kunstgalerijen en cafés zijn open. In heel Levanger is er wat te doen. Ook is oude haven vol leven. We bekijken de visvangst van vanmorgen, we kijken niet alleen, we proeven ook! Lekkere verse zalm en een warme vis soep. De boot met de nieuwe vangst komt net aan. Eens even kijken wat er allemaal tussen zit! Ze zijn erg trots dat ze de enigste giftige vis van Noorwegen hebben gevangen. Wat een gekke vis.

In de haven ligt ook een oude boot waar we op kunnen. De boot ligt dan wel stil maar als ik om me heen kijk voelt het net alsof ik midden op de zee ben onderweg naar de handelsmarkt.

Met zo veel lekkere opties kan ik haast niet kiezen wat ik ga eten. Maar toch blijft een kraampje mijn aandacht trekken… De wafels op een stok met warme chocola ! Hmmm daar hoef ik niet lang over na te denken.

Snel naar huis om de kinderen op te halen en de avond te werken. Alles moet supersnel want om 17:50 ben ik al weer onderweg. Vanavond gaat in Levanger het licht uit en worden de straten verlicht met een fakkeloptocht.

In het park verzamelen zich steeds meer mensen. We kijken naar een vuurshow waar de gekste trucjes met vuur worden uitgevoerd. Dan wordt er omgeroepen dat we kunnen beginnen met het vormen van de optocht. Eerst nog even langs de vuurkorfen om de fakkels aan te steken.

Daar gaan we dan. Het is een erg koude avond maar door alle fakkels en alle mensen voelt het warm. Niet alleen het vuur geeft het warme gevoel. Het gevoel van samen een zijn en gezelligheid speelt een grote rol. We lopen de straten in. De staten die normaal meer gevuld zijn met stilte zijn nu van ver te horen. Overal fakkels en mensen. Ik weet niet meer waar ik moet kijken.

Overal zijn kleine toneelstukjes en optredens. De toneelspelers lopen ook door het publiek en de grappigste dingen komen voorbij. Elke paar meter is er wel wat bijzonders te zien. Onder de vele muziek en koren in straten kijk ik mijn ogen uit naar de oude fotos die op de huizen geprojecteerd zijn. Vuurshows en dansers zijn er ook genoeg. Na anderhalf uur lopen eindigen we in de haven. Even wachten en opwarmen bij de vuurbakken en dan komt de vuurwerkshow. Zo sluiten we knallend deze prachtige avond af. Het zou eigenlijk niet het einde zijn, in alle cafes en tenten speelde muzikanten maar alles zat zo vol dat we naar huis zijn gegaan.

De volgende ochtend staan we voor 10 uur in de verse sneeuw met de stralende zon op de bus te wachten. We gaan vandaag met de kinderen naar de markt! Ik wist niet dat met de bus gaan zo leuk kon zijn haha.

Eerst even langs de knuffeldokter want de muis mist zijn staart. Als die gemaakt is kijken we verder rond. Vandaag is de markt toch weer heel anders dan gister. Dat komt vooral omdat het nu veel drukker is en er meer dingen voor kinderen zijn. De rinkelende bellen geven aan dat de paardenkar weer rondjes maakt. Even wachten en dan stappen wij ineens hobbelend op een oude kar achter een paard. Wat is het een prachtige dag vandaag. De zon schijnt zo fijn. Het rondje is er bijzonder maar wel goed vasthouden want je hobbelt zo die oude kar uit.

De kermis is ook een groot succes bij de kinderen maar wat is het druk zeg! Even de rust opzoeken door een mooie wandeling met de wandelwagen te maken.

Al dat lopen is wel vermoeiend! In de haven in een restaurant waar ze heerlijke broodjes hebben en een mooi uitzicht op alle boten gaan we even zitten.

Voor de kinderen is hierna de dag afgelopen, maar voor mij nog niet! Nog snel een rondje over de markt. En dan kom ik bij een kraampje waar ik eerst niet veel aandacht aan had besteed omdat ze kaas verkopen. Maar op de vlaggen staat ook echt het woord kaas. Ik vraag in mijn goede Noors of hij uit Nederland komt, krijg ik in het Nederlands antwoord terug! Want ze komen uit Nederland! Dat is grappig om even met ze praten. Ze wonen al 10 jaar in Noorwegen. Nu heb ik echt alle dingen op de markt gezien en loop ik door naar het huis van vrienden om daar eten te maken. Wat ik dus niet wist is dat je van rode bieten schillen en snijden dus een paar dagen paarse handen kan hebben! Maar het eten is lekker en de film is leuk.

Zo zondag rust. Vandaag lekker thuis blijven en van de sneeuw genieten vanuit het warme huis. Het waren weer drukke leuke weken.

4 gedachten over “Zo veel leuks te doen!

Voeg uw reactie toe

1. Hoi Cristel.
    Wat een gezeligheid,al die leuke dingen en die prachtige natuur.
    Wel heel gaaf dat je achter de schermen kon kijken bij de ski teams. Wij hebben de wedsrijden via eurosport gevolgd. Het is erg leuk om je belevenissen op deze manier te kunnen volgen.

Jan geert

2. Hey Cristel,
    Wat beleef je toch veel mooie dingen. Ik geniet elke keer weer van je verhalen.
    Groetjes,
    Dinie

3. Brrrr wat koud daar alkemaal . Maar ik word wel warm van je leuke verhaal. Leuke mark in Levanger. Vuurwerkshows en de ski verhalen . Leuk om te lezen hier op een terras bij 28 graden en een glas bier hier in San Jose in Costa Rica. Maar ga zo door. Ik zie graag je volgende verhaal tegemoet en geniet.