Zwaaien naar Zweden

Deze ochtend worden we wakker door het geklets van de mensen, dat heb je als je met 15 man op een zolder slaapt. Eerder vannacht werden we gewekt door het getik van de regen tegen het raam. Ook was het lastig als je als eerste ging slapen. Dan kwamen er steeds nog mensen hun bed klaarmaken.

De ochtend begint wel goed. De zon schijnt en het ruikt naar koffie. Tijd voor het ontbijt! Ook smeren we de lunchpakketje voor onderweg. Als we daar mee klaar zijn is het tijd om te gaan. In mijn verhalen is het niet erg terug gekomen maar het thema was dus vikingen. De puzzels en hints en routes hadden er allemaal mee te maken. Daarom gaan we voor we de grens over gaan naar Denemarken nog naar een viking museum. Het eerste wat we daar doen is kaneel broodjes eten in het winkeltje erbij. Hmmm lekker! We krijgen ongeveer 2 uur om het museum te bekijken. Het museum is aan de zee, waar we nog een groepsfoto maken met de stam vesten aan.

Groepsfoto 😉

In het dorp zelf staan veel oude huisjes. Het ziet er mooi uit. Ook zijn er verschillende mensen die er aan het werk zijn, zoals schoenen maken, wol maken, brood bakken en hout snijden. Zo kun je bij iedereen even kijken.

De poort naar het viking dorp!

Aan de rand staat een toren waar je een mooi uitzicht hebt. Je kijkt uit over de zee met de kustlijn en natuurlijk over het viking dorp. Bij de uitgang kun je nog op de foto als echte viking. Aangezien Robin onze echte stoere viking is gaat hij op de foto. Of de helm nou te klein was of zijn hoofd te groot zijn we nog niet helemaal over uit.

Robin de viking is klaar voor de strijd!

Na het museum bezoek gaat de reis verder. Natuurlijk zijn er weer de koffie en worstenbroodjes stops. Bij een tankstation houden we een echte dance party! Mensen kijken wat gek maar dat maakt ons niet uit. Wij vinden het gezellig en leuk. Toch komen we redelijk op tijd in Kolding aan.

Op dit terrein slapen we

In kolding slapen we op het scouting terrein. Erg leuk want daar zijn we twee jaar geleden ook met de explorers op kamp geweest. Het is leuk in het weer terug te zien en te kijken wat er veranderd is. Het is een groot terrein en toch staan we vlakbij de kamp plek van twee jaar geleden. Nog snel even de plek van alle verhalen laten zien. Jammer voor ons dat het weer totaal is omgeslagen. Harde regen en harde wind. Voor vanavond is het de bedoeling dat we onder een zeiltje slapen met alle deelnemers. Dat was wel een ding… In het zeil zitten gaten en alleen als het goed strak gespannen staat lekt het niet. De regen en wind blijft maar komen. Het uitzicht vanaf de bivak is op de zee, erg mooi maar het maakt de wind ook harder.

Het kamp terrein de volgende ochtend. Toen regende het gelukkig niet.

De perfecte constitutie maken blijkt moeilijk te zijn. Helemaal als iedereen een ander idee heeft van de perfecte constructie.

De groep wordt opgedeeld in een bus schoonmaak/opruim groep en de bouw groep. We blijven nog lang bezig. Als we eindelijk een staande contractie hebben gaat het nog wat harder regenen. Zo komen we er achter dat het nog steeds nat wordt. Wij besluiten de tassen droog te leggen en brengen ze naar het toiletgebouw. En dan eindelijk staat er iets wat waterdicht is. Met het zeil en veel tarpen komt er geen water meer in. Wel komt dit wind er hard doorheen maar dat is oké. Droog blijven is het belangrijkste.

Omdat we op een scouting terrein verblijven is er een toilet gebouw met douch! Hoe fijn is dat! Een keer wassen met warm water is wel erg fijn. Ondertussen is het al erg laat. We zijn wel een paar uur bezig geweest met de bivak in elkaar zetten. Maar nu alles klaar is gaan we eten. Een stukje van ons kampterrein af is een mooie vuurplaats. Daar hebben we eerder deze avond al een zeil bij gespannen om droog te kunnen zitten. En dan is het tijd voor de bbq! Er liggen roosters op het vuur waar vlees op gebakken wordt. We beginnen met worstjes, er komen veel lekkere dingen voorbij. De kok heeft heerlijke aardappels gemaakt die erg goed smaken bij het vlees. Er is veel keuze in lekkere dingen. Na een gezellige avond leggen we de slaap spullen in de bivak. Het is niet de meest comfortabele slaapplek. De grond loopt af en er zitten aardig wat boomwortels. Maar we zijn zo moe dat het niet meer uitmaakt. Dit is dan echt de laatste nacht. Morgen om 7 uur opstaan en dan rijden we echt naar Nederland.