De eerste week

Als ze het ontbijt klaar maken voor de gasten worden er ook wat extra broodjes voor ons bijgelegd. Als de gasten weg zijn kunnen wij ook een broodje pakken. Daarna begin in met werken in de hut, glazen drogen en opbergen, stofzuigen, waterflessen bijvullen, afwassen, stofzuigen.

Niemand draagt hier een mondkapje maar ze moeten wel 1 keer in de week getest worden. Mijn papieren zijn nog niet rond dus ik kan nog niet getest worden. Wel loop ik mee naar de plek waar de test genomen wordt omdat het vlakbij een mooi uitzicht punt is. Om 10:20 is de afspraak dus om 10:00 beginnen we met lopen, nouja lopen… het lijkt meer rennen. we vliegen echt over de alm heen. Alleen we zien bijna niks. Het is erg mistig. Het heeft ook wel wat magisch. Zo die mist over de bergen met de zachte regendruppels en het geluid van de wind en de koeienbellen. En niet te vergeten het geluid van mijn ademhaling want wat gaan we snel die bergen over. Helemaal buiten adem kom ik bij de testlocatie aan. Ik blijf buiten wachten en loop een stukje verder naar een mooi uitzichtpunt over een meertje. Alleen ik zie geen meertje. Ik zie dichte mist en bomen. Het is ook wel erg mooi zo. Vanaf hier zie je echt dat het best hard waait. Alle bomen bewegen en met de wind door de bomen lijkt het net alsof ze liedjes zingen.

Als we terugkomen heb ik vrije tijd en ga ik wat dingen voor mijzelf doen. In de middag klaart het wat op en ga ik een wandeling maken. Weer naar hetzelfde uitzichtpunt waar ik gister ook was. Vanaf daar gaat er nog een steil pad de bergen in. Na een tijdje in het haast geen wandelroute maar een klimroute, zoveel rotsen en stenen. Vanaf hier kun je echt ver kijken. Wauw wat mooi. Ook zie ik veel koeien en wandelaars over de alm lopen.

Aan het eind van de middag ontmoet ik de oudste kinderen ook voor het eerst. Het is even wennen maar heel gezellig. Ze zijn op een slaapzaal aan het spelen en klimmen in de bedden. Van de dekens maken we een hut. Later gaan we naar het prive deel van de berghut waar ze wonen. Daar doen we spelletjes en geef ik ze wat cadeautjes. Allemaal een insectenpotje en voor de ouders een suikerbrood, de moeder van het gezin komt uit Friesland. Het is best lastig want eigenlijk is de hele berghut de plek waar ze wonen, ze lopen dan ook vaak uit de kamer waar we eigenlijk moeten spelen om naar hun moeder te gaan die in de keuken aan het werk is.

Het is mooi weer dus perfect om buiten te spelen. Ze kennen veel balspelletjes. Dat is ook nog een beetje lastig want als je de bal niet op tijd pakt rolt die zo de berg af. Er is hier niet echt een vlak stukje. Als je een stuk de berg oploopt zit er een soort van kuil. de perfecte plek om de bal over te gooien want als je hem dan niet vangt rolt die niet gelijk de hele berg af. Ook voor de kinderen is het zo dat het avondeten door de kok gemaakt wordt. Vanavond hebben we schnitzel! Na het avond eten ben ik klaar met werken. In de avond doen we al het papierwerk zoals de inschrijving bij de gemeente, het contract, het testen en zo nog wat belangrijke dingen. Na heel wat handtekeningen zit er nog genoeg inkt in de pen om een kaartje naar Nederland te schrijven. Vet handig dat ze in de berghut gewoon kaartjes en postzegels verkopen en zelf een brievenbus hebben die geleegd wordt. De dag sluit ik weer af met het geluid van de koeienbellen. Die zijn er de hele dag wel maar in de avond lopen ze voor de hut langs en is het ook stiller buiten. De lucht kleurt roze en oranje door de zon. Zo dit was dan de tweede dag in Oostenrijk en de eerste werkdag.

7:00 begint de werkdag. Ontbijt maken voor de gasten, die zijn ook al vroeg wakker. Het is een mooie dag en zelf om 7 uur schijnt de zon al fel. Daarom zijn de gasten ook al zo vroeg op. Die maken zich klaar om lekker te gaan wandelen. Na het ontbijt is er genoeg te doen, we maken het terras klaar, afwassen, spullen opruimen, bedden opmaken, glazen wassen. Er komt al vroeg een grote groep eten. Wat een drukte in de keuken. Omdat de groep van 30 natuurlijk een beetje tegelijk eten moet krijgen help in met het uitserveren van het eten. Leuk al die duitsers die dan vragen gaan stellen op het terras die ik niet versta. Om 12:00 heb ik gelukkig even vrije tijd tot 15:00.Ik ben erg moe dus veel zin en energie om een bergwandeling te maken is er niet. We ga ik een stukje achter de berghut in de zon zitten. Zo kan ik toch nog van de natuur genieten. Er bloeien veel mooie bloemen waar ook veel insecten op af komen. Met de warme zon en zoemende geluiden kan ik toch even uitrusten.

Nu heb ik weer wat energie voor de middagdienst in de keuken. Daar ben ik druk tot 18:00. Met een lekkere apfelstrudel sluit ik de werkdag af. Het uitzicht maakt het extra genieten. Daarna sta ik nog een tijdje op het terras naar de bergen en de koeien te kijken. Het is hier echt mooi. Eigenlijk had ik mijn avond ingepland met douchen maar dat kan hier niet zo lang, Net als de gasten krijgen we douchemuntjes voor 5 minuten. Super snel haren wassen dus!

Vandaag sta ik ingepland voor de kamers schoonmaken en met de kinderen zijn. Het is nog best lastig om te zorgen dat ze niet de hele hut door rennen en naar hun ouders gaan die aan het werk zijn. In de middag ben ik alleen met de oudste. Dat scheelt een hele hoop opletten en achter iemand aan rennen. Want er is altijd wel een die net de andere kant op wilt. Nu ik alle aandacht voor een heb kunnen we ook echt wat doen. We leren cijfers en maken een coole race auto, dat was nog best moeilijk! Daarna leer ik veel over auto’s want de hele auto kaartjes verzameling moet van snelst naar langzaam gelegd worden!

De dag is nog niet voorbij. In de avond ben ik druk in de keuken. Afwassen, wat helpen met eten, het ontbijt alvast voorbereiden voor de volgende dag. Aan het einde ben ik super moe. Maar na de hele dag regen in het in de avond eindelijk droog. Dan is het natuurlijk zonde om niet naar buiten te gaan want de lucht is eindelijk blauw! Nouja blauw…de zon gaat al een beetje achter de berg en de lucht kleur oranje. En daar ga ik dan, de berg op. Ik ga naar hetzelfde uitzicht punt als waar ik eerder was geweest toen het zo mistig was. Deze keer is het prachtig. Daar ga ik even op het bankje zitten. Genieten. Op een avond dag als deze lijken alle bloemen wel meer kleur te hebben, het gras sterker te ruiken en de koeienbellen harder geluid te maken. Het is mooi hier.

Het is maandag, een nieuwe week een nieuwe dag, deze keer begin ik alleen met het ontbijt. Best wel spannend want ik heb het nog maar een keer samen gedaan. Gelukkig gaat het goed. Het wordt een warme dag dus dat betekend dat ik om 7 uur ook het terras al klaar moet maken omdat de ontbijt gasten dan buiten kunnen zitten. Gasten kunnen ontbijten van 7:30 tot 9:00. Ondertussen kun je zelf ook een lekker broodje buiten eten. Als je goed doorwerkt is de ontbijtdienst rond 10 uur klaar. Eigenlijk stond ik van 10:00-16:00 voor de kinderen ingepland. De vader heeft ineens een vrije dag en omdat het zo warm is neemt hij de kinderen mee naar het dal om te zwemmen, ik mag kiezen, een vrije dag voor mijzelf of met de kinderen mee naar het dal zwemmen. Natuurlijk wil ik mee naar het dal! Zo kan ik weer nieuwe plekken zien. Eerst moeten we naar het busje lopen

Het busje staat op de parkeerplaats, dat is ongeveer een half uurtje lopen vanaf de hut. Met de kinderen gaan we natuurlijk niet super snel. Het zijn echt steile bergen waar we tegen op moeten lopen. Deze wandeling is al een super mooie ervaring. Sommige stukjes moeten we om lopen omdat er koeien op de weg staan.

Bij de parkeerplaats krijg ik ineens de sleutels van de bus. Rij jij maar naar beneden, dan kun je dat later ook een keer alleen met de kinderen doen. Ehh oke dan! Wat spannend. Het is een best oud volkswagen busje en ik vind rijden in Nederland al spannend. En nu ineens van de berg af. Dus ik in die oude maar wel automatische bus de berg af met super veel haarspeldbochten. Ik moet mijn voet niet op de rem houden want dan gaan ze kapot. Soms kijk ik om mij heen voor het uitzicht maar ik kijk vooral naar de weg. Bocht na bocht na een nog scherpere bocht. Hieronder zet ik een kaartje van een stuk van de route. Dan kun je wel zien wat voor soort bochten in bedoel. Hoera het is gelukt! Als we in het dal aankomen ben ik zo opgelucht dat we er zijn dat ik ineens rechts ga als wordt gezegd dat ik links moet afslaan. Dan maar een klein stukje extra!

Na een korte stop bij hun huis om wat zwembanden te pakken gaan we weer rijden. Dit keer naar het zwembad. Wauw wat een uitzicht. De kinderen rennen gelijk het zwembad in maar ik blijf even staan om goed te kijken naar het uitzicht. Het is echt heel mooi. Het is een klein en rustig zwembad. Het is heel warm vandaag dus de verkoeling van het zwembad is heerlijk. We hebben een kaartje voor 3 uur. Ondertussen bestellen we ook nog wat eten. Ineens is het plan om wat verschillende dingen te bestellen zodat we het kunnen delen. Prima er dit besteld wordt, een kaas tosti, een broodje met verschillende soorten kaas, een coronbleu met kaas, ham en zucchini. Gelukkig komt er ook een bakje met salade bij.

De kinderen blijven vannacht in het dal slapen. Na wat helpen rond het huis ben ik klaar. Ik krijg hun pasje voor de stoeltjeslift mee. Daarmee kan ik weer haar boven de berg op. Eerst was het de bedoeling dat ik met de kinderen met de stoeltjeslift naar het dal zou gaan en dat de vader met de bus naar beneden zou rijden en ons vanaf daar mee nemen naar het zwembad maar dat deden we toch maar niet. Je hebt ongeveer 10 seconden om goed te zitten en te zorgen dat 3 kinderen er op zitten en er niet uitvallen. Je hebt wel alle aandacht nodig voor de kinderen en omdat ik dat nog nooit gedaan had zou ik te veel bezig zijn met zelf uitvinden hoe het werkt.

Zie je dat kerkje aan de andere kant van dit veld? Daar moet je heen en dan rechtdoor en dan 2 keer rechts. Dwars door het bloemenveld is de kortste route. Daar ga ik dan. In de warme zon tussen alle bloemen door. Overal hoor ik gezoem van alle bijen en insecten. Het is niet zo heel ver. De gebouwen in tauplitz zijn ook erg mooi.

Dan kom ik bij de lift aan. Ik moet zorgen dat ze niet mijn pasje controleren want het staat op naam. Gelukkig kan ik zo door lopen en gaan zitten, ik heb geen idee hoe het werkt en ga eerst nog op de verkeerde plek staan oeps. Het uitzicht is super mooi, elke keer als ik denk dat ik het mooiste uitzicht heb maak ik een foto maar dan ga ik weer een stukje hoger en daar is het nog mooier. Ik ga wel omhoog dus uitzicht is vooral achter mij. Ik heb veel spannende dingen gedaan vandaag en dit is er ook wel een van. Het is prachtig maar je gaat toch wel heel steil naar boven! Ik moet nog een keer overstappen op een andere lift en dan ben ik er.

Het is een heerlijke dag en ik heb de hele avond nog. Daarom kies ik ervoor om via een lange route terug naar de hut te lopen. Zo kom ik langs prachtige uitzichten. Om deze vrije dag nog beter af te sluiten vraag ik om een ijskoffie bij de hut hmmm. Lekker genieten.

Ook deze dinsdag begin ik met de ontbijtdienst. Het wordt weer een mooie zonnige dag. Zelfs om 6:45 is het al heerlijk op het terras. Het wordt vast een drukke dag op de hut. Als ik rond 10 uur klaar ben ga ik naar de kinderen. Omdat het vandaag zo druk wordt is het belangrijk dat ze niet door de hut heen rennen en steeds de naar de keuken of het terras op gaan. Tijd voor een uitstapje dus! Eerst lezen we wat Nederlandse boekjes en daarna pak ik alle spullen. Het plan is om helemaal naar de parkeerplaats te lopen, en dan te eten bij een berghut daar vlakbij, en dan terug te gaan met de fiets. Bij de parkeerplaats zitten ook garage boxen, daar staat ook bijvoorbeeld hun sneeuwscooter in en ook de elektrische fiets met fietskar. De wandeling begint goed totdat er een na 5 minuten al echt niet meer wilt lopen omdat het nog zo ver is en dus elke keer op het pad blijft liggen. Onderweg komen we veel koeien tegen. Ook kijken we nog even in het kerkje boven op de berg. Na een lange wandeling komen we bij het hollhaus aan. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het dal. Eerst maar eens wat eten want het is ondertussen al 12:30. Hmmm lekker patatjes met worst. Bij deze berghut is ook een speeltuin.

In de bergen in genoeg te doen. Zo zitten we nog lang in het gras tussen de bloemen we gaan insecten zoeken, bloemen bekijken, bellenblazen of gewoon rond rennen, we hebben zelfs nog een boekje mee. Het kan allemaal.

Pas als we de fiets pakken begint het avontuur echt. Vanaf de parkeerplaats ga je gelijk recht omhoog de berg op. Het is dan wel een elektrische fiets met trapondersteuning maarja als het niet lukt om te trappen heeft het niet veel zin. Gelukkig zijn er mensen die ons een duwtje geven maar toch lukt het niet. Misschien had ik het ook wel niet goed aan staan, ik weet het niet. Het werkte niet dus samen hebben we de fiets een stukje naar boven geduwd. Tot we op een iets vlakker stukje waren. Daar probeerde ik het eerst zonder kinderen in de kar en achterop. Hoera het werkt. Zoo 2 kinderen in de fietskar en 1 achterop in het stoeltje. Daar gaan we. Zelfs op de turbo stand kom ik haast de berg niet op. Het is echt zwaar. Van de berg af gaat natuurlijk snel maar dat is nog best eng. Er liggen veel losse stenen, er lopen mensen en de fiets slingert aardig door de kar en omdat de kinderen bewegen. Gelukkig komen we veilig aan. Nu eerst wat water drinken en uitrusten.

Als ik terugkom zijn mijn kamergenootje en de kok net van plan om te gaan wandelen. Ze wachten tot ik klaar ben met de kinderen en dan ga ik gelijk door. Eigenlijk was ik heel moe maar we zijn niet vaak tegelijk vrij, dus het is ook wel erg leuk om mee te gaan. Het is al etenstijd als we gaan wandelen. Onderweg bedenken we dat we liever bij een restaurant gaan zitten. Daar bestellen we wat eten en drinken. Het uitzicht is vanaf daar erg mooi. Eigenlijk vind ik het hier overal mooi. Het is een gezellige avond. We kunnen niet te lang blijven zitten want het gaat steeds harder waaien, er komt regen aan. Gelukkig was het een mooie en leuke dag

6 gedachten over “De eerste week

Voeg uw reactie toe

1. Super om te lezen Cristel. Ik geniet erg van je mooie foto’s en enthousiaste verhaal. Wat een prachtige omgeving!

1. Zo te lezen heb je het weer reuze naar je zin. En prachtige foto s en mooie natuurmomenten in je verhaal.
    Veel plezier.
    Hans

2. Tof nieuw avontuur in een prachtige omgeving Cristel. Leuk om je blog weer te lezen. Veel plezier verder!